ارتباطات مؤثر داخل سازمانی برای هر کسب‌وکار و هر فرد کارآفرینی مهم هستند؛ اما ارتباطات حرفه‌ای مهم‌تر از آن است که به نظر می‌رسد: ارتباطات می‌تواند موفقیت یا شکست کسب‌وکارتان را رقم بزند. امروزه ارسال ایمیل‌های منظم و درست کردن پاور پوینت برای جلسات مهم‌تان، دیگر کافی نیست.
به نقل از سایت هولمز ریپورت[1] شرکت‌هایی که ارتباطات استراتژیک مؤثر دارند، ۴۷ درصد سود بیشتری به سهامداران پرداخت می‌کنند، کارکنان فعال بیشتری دارند و میزان گردش نیروی کار آن‌ها کمتر است. در مقابل، بین ۴۰۰ شرکت که طی یک سال بررسی‌شده‌اند، ۳۷ میلیارد دلار خسارت به دلیل سوءتفاهم‌ها یا اشتباهات کارکنان ایجادشده که دلیل آن ارتباطات ضعیف بوده است.
اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان به سمت موفقیت گام برداشته و بتواند به درجه‌ای از موفقیت دست یابد، استراتژی‌های ارتباطات در سازمان باید به‌روزرسانی شوند. در ادامه مقاله، ۵ راه معرفی شده است که می‌تواند ارتباطات را ارتقاء دهد.

طی چند سال اخیر اصطلاح «هک رشد» در فضای بازاریابی اینترنتی به عبارت جدید و محبوبی تبدیل شده است. کسب‌وکارهای محلی در مورد هک رشد فروشگاه‌های خود می‌اندیشند. وبلاگ نویسان در مورد هک رشد خوانندگان خود فکر می‌کنند. استارت‌آپ‌ها درباره هک رشد مشتریان خود صحبت می‌کنند.
اما متوجه شده‌ام که هیچ‌کس به استفاده از هک رشد در فهرست ایمیل‌هایش فکر نکرده است.
بیشتر بازاریابان به‌تدریج این عبارت قدیمی را فراموش کرده‌اند: «درآمدزایی از طریق ساختن فهرست ایمیل امکان‌پذیر است.»
درواقع گوگل Google Trends نشان داده است که تمایل مردم به عبارت جدید (یعنی هک رشد) نسبت به عبارت قدیمی‌«پول در فهرست ایمیل شما است» به‌سرعت افزایش یافته است.

تمرکز روی ایده‌های کارآمد برای کسب‌وکارتان، کلید موفقیت است. 
یکی از توصیه‌هایی که به کارآفرینان می‌شود این است که کسب‌وکار ساده‌ای داشته باشند. توسعه‌ی سریع کسب‌وکار یا از این شاخه به آن شاخه و از این ایده به آن ایده پریدن، بدون داشتن جهت‌گیری شفاف و مشخص، قطعاً مانع از پیشرفت استارت‌آپ شود. ولی باید توجه داشت ساده بودن و ساده نگه‌داشتن کسب‌وکار، درصورتی‌که در حوزه‌ی نادرستی فعالیت کند، ممکن است به همان اندازه مخرب باشد.

بعضی‌ها ممکن است برای این افراد (بنیان‌گذاران اینستاگرام) صفت «خوش‌شانس» را بکار گیرند. چراکه یک اپلیکیشن تصویری درست کردند، در همان هفته‌ی اول، ۱۰۰٫۰۰۰ کاربر را جذب کردند و ظرف کمتر از دو سال، آن را به قیمت یک میلیارد دلار فروختند. کوین سیستروم و مایک کریگر، دو بنیان‌گذار اینستاگرام، خودشان اولین کسانی هستند که اعتراف می‌کنند شانس تا حدی با آن‌ها یار بوده، ولی این مسئله برای همه‌ی کسب‌وکارها مصداق دارد؛ بنابراین موفقیت اینستاگرام را نمی‌توان ۱۰۰ درصد به شانس مرتبط ساخت.
اینستاگرام، مشکلات واقعی مردم را حل کرد. سیستروم می‌گوید «نباید از ارائه‌ی راه‌حل‌های ساده برای مشکلات ساده بترسیم.» آن‌ها هنگام طراحی اینستاگرام روی سه مشکل تمرکز کردند و راه‌حل‌های آن‌ها عبارت بودند از:

۱ ـ زیباسازی تصاویر

۲ ـ اشتراک تصاویر در شبکه‌های اجتماعی گوناگون

۳ ـ آپلود سریع تصاویر

کریگر و سیستروم آموخته‌های خود را طی این مسیر در اختیار ما قرار داده‌اند و توصیه‌هایی برای کارآفرینان دارند:

اگر به‌تازگی کسب‌وکاری راه انداخته‌اید یا به دنبال ابزارهایی می‌گردید که به توسعه‌ی کارتان کمک کنند، انبوهی از ابزارهای دیجیتال بازاریابی، پلت‌فرم‌ها و خدمات گوناگون به‌صورت آنلاین در دسترس هستند.
اما در شرایطی که بودجه‌ی کمی برای این کار در اختیار دارید؛ یا مطمئن نیستید که کدام ابزارها مناسب‌تر هستند تا پولتان را روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید یا تنها قصد تقویت بازاریابی دیجیتالتان را بدون صرف هزینه‌ی هنگفت دارید، چطور می‌توانید تعداد گزینه‌هایتان را محدود و بهینه‌سازی نمایید؟
برای تسهیل این کار، در اینجا فهرستی کاملاً کاربردی از ۴۰ ابزار رایگان بازاریابی دیجیتال به شما معرفی می‌شود که می‌توانند به رشد و توسعه‌ی کسب‌وکار شما در تمامی حوزه‌های بازاریابی از پست الکترونیک گرفته تا رویدادها و از محتوا گرفته تا رسانه‌های اجتماعی کمک کنند.
فهرست حاضر تقریباً نسخه‌ی به‌روز و تجدیدنظر شده‌ای است از لیست کامل «۵۰ ابزار بازاریابی دیجیتال برای توسعه‌ی استارت‌آپ شما» که سال گذشته توسط برایان آیزنبرگ گردآوری شده است و درواقع دست‌چینی است از بهترین‌های این لیست به‌اضافه‌ی پیشنهاد‌هایی که در قسمت نظرات عنوان شده‌اند.

اگر به‌تازگی کسب‌وکاری راه انداخته‌اید یا به دنبال ابزارهایی می‌گردید که به توسعه‌ی کارتان کمک کنند، انبوهی از ابزارهای دیجیتال بازاریابی، پلت‌فرم‌ها و خدمات گوناگون به‌صورت آنلاین در دسترس هستند.
اما در شرایطی که بودجه‌ی کمی برای این کار در اختیار دارید؛ یا مطمئن نیستید که کدام ابزارها مناسب‌تر هستند تا پولتان را روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید یا تنها قصد تقویت بازاریابی دیجیتالتان را بدون صرف هزینه‌ی هنگفت دارید، چطور می‌توانید تعداد گزینه‌هایتان را محدود و بهینه‌سازی نمایید؟
برای تسهیل این کار، در اینجا فهرستی کاملاً کاربردی از ۴۰ ابزار رایگان بازاریابی دیجیتال به شما معرفی می‌شود که می‌توانند به رشد و توسعه‌ی کسب‌وکار شما در تمامی حوزه‌های بازاریابی از پست الکترونیک گرفته تا رویدادها و از محتوا گرفته تا رسانه‌های اجتماعی کمک کنند.
فهرست حاضر تقریباً نسخه‌ی به‌روز و تجدیدنظر شده‌ای است از لیست کامل «۵۰ ابزار بازاریابی دیجیتال برای توسعه‌ی استارت‌آپ شما» که سال گذشته توسط برایان آیزنبرگ گردآوری شده است و درواقع دست‌چینی است از بهترین‌های این لیست به‌اضافه‌ی پیشنهاد‌هایی که در قسمت نظرات عنوان شده‌اند.

در این مقاله بر اساس گفتگو با کارآفرینانی که با موفقیت کسب‌وکار خود را ارائه و بودجه موردنظرشان را دریافت کرده‌اند، توصیه‌هایی در مورد چگونگی آماده‌سازی ارائه‌ و عوامل موفقیت در آن بیان شده است. در ادامه، تجارب آن‌ها در این زمینه‌ها شرح داده می‌شود:

تیمی قابل‌اطمینان و قوی تشکیل دهید.
تیمی عالی برای کار کردن تشکیل دهید و بفهمید که چرا این افراد برای کار کردن در تیم شما بهترین هستند. Jackie Wu می‌گوید که تیم شما یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید حتماً در ارائه به آن اشاره کنید. او توصیه می‌کند به سؤالاتی همچون «چرا شما افراد منحصربه‌فرد و توانمندی برای انجام این کار هستید؟» و «آیا تجارب بالایی دارید؟» جواب دهید. باید بتوانید به‌طور مختصر برای سرمایه‌گذاران توضیح دهید که چرا شما و تیم توانمندتان سزاوار دریافت تأمین مالی از سرمایه‌گذار هستید.

اگر می‌خواهید به‌عنوان یک استارت‌آپ، به رشد سریع و موفقیت آنی برسید، باید چیز جدیدی برای ارائه به بازار داشته باشید.
گرچه شرکت‌ها با پیروی از اصول ثابت و آزموده شده‌ی صنعت خود، کارایی بهتری خواهند داشت؛ اما در این فضای رقابت بین‌المللی، نیاز به یک ویژگی کاملاً منحصربه‌فرد و چشمگیر هست تا مشتری را مجاب کند که درنگ کرده و به محصول شما توجه نماید.
در اینجا هشت استارت‌آپ به شما معرفی می‌شوند که رشد سریعشان را مدیون همین کار هستند: ایجاد جذابیت از طریق حل مشکلات بزرگ.

شبکه‌سازی یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای ایجاد سرمایه‌ی حرفه‌ای و برداشت گام بعدی در کسب‌وکار است. طی سال‌های گذشته، همزمان با گسترش شرکت روو آتدور (Roo Outdoor)، یاد گرفتم که داشتن یک شبکه مستحکم در موقعیت‌یابی استراتژیک خود فرد و شرکت‌ و نیز موفقیت‌های آتی، نقش اساسی ایفا می‌کند. در این مقاله پنج روش برای توسعه شبکه ارتباطات شخصی شما بیان شده است:

۱- آدم‌های تأثیرگذار را بشناسید
زمانی که شبکه‌ی ارتباطات شخصی خود را بررسی می‌کنید، از شناسایی افراد مهم یعنی افرادی که شخصاً می‌شناسید و تمایل به همکاری دارند، شروع کنید. این افراد در واقع نقش سربازان شما را ایفا می‌کنند و باید کاملاً از هدف نهایی‌تان و آنچه انجام می‌دهید، آگاهی داشته باشند. زمانی که روی کمپین تبلیغاتی برای راه‌اندازی کیک‌استارتر روو اینفرنو (Roo Inferno’s Kickstarter) کار می‌کردم، شخصاً با ۳۰ نفر از دوستان نزدیک و اعضای خانواده‌ام تماس گرفتم تا در این پروژه با من همکاری کنند. از آن‌ها خواستم تا ایمیل‌ها را فوروارد کرده، عکس‌ها را پست یا توییت کنند تا زمانی که انگشت‌هایشان بی‌حس شوند؛ و این کار جواب داد.

۱- زیروبم رقبای خود را بشناسید.
اگر شما شناگر المپیک باشید، بدون شناخت شناگران رقیب، نقاط قوت و ضعفشان و این‌که چگونه باید در رقابت با آن‌ها موفق شوید در استخر حاضر نخواهید شد.

 

به همین ترتیب، در کسب‌وکار هم نباید بدون شناخت رقبایتان شرکتی را راه‌اندازی کنید و به کار خود ادامه دهید. باید بدانید شرکت‌هایی که کاری مشابه شما انجام می‌دهند چگونه عمل می‌کنند؟ویژگی‌های بازار هدف آن‌ها چیست و چگونه برایشان بازاریابی می‌کنند؟ طرز کار آن‌ها چگونه است؟ چه‌کاری را می‌توانید بهتر از بقیه‌ انجام دهید؟ این‌ها سؤالاتی هستند که لازم است به‌عنوان رهبر کسب‌و‌کارتان نه‌تنها در آغاز کار شرکت بلکه در تمام طول عمر آن از خود بپرسید.
به بیانی دیگر شما نیاز به دانستن قواعد بازی خود دارید. اگر در کسب‌وکار تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنید باید بهتر از هرکسی درباره تجارت الکترونیک بدانید؛ در غیر این صورت مثل این است که مایکل فلپس نداند که کرال پشت هم یکی از مراحل شنای دویست متر مختلط انفرادی مردان (IM 200)است.

 

انتخاب افراد مناسب برای هیئت‌مدیره در هر کسب‌وکاری مهم است، اما استارت‌آپ‌ها شرایط خاص‌تری دارند و نمی‌توانند در استخدام اشتباه کنند. زمانی که منابع مالی کم است و تأمین مالی بر اساس اعتبار انجام می‌شود، یک استخدام اشتباه می‌تواند کسب‌وکار شما را برای چند ماه تحت تأثیر قرار دهد. کمبود منابع و شناخت ناکافی می‌تواند جذب استعداد‌های درخشان را برای استارت‌آپ‌ها سخت کند.
بنابراین استارت‌آپ‌ها برای جذب و حفظ بهترین استعداد‌ها باید چه‌کار کنند؟

زمانی‌که به ارائه شما اختصاص داده می‌شود، بر آنچه باید انجام دهید و بگویید، تأثیر زیادی می‌گذارد. بنابراین، در ارائه پنج‌دقیقه‌‌ای شما نیازمند رویکرد متفاوت‌تری نسبت به ارائه یک‌دقیقه‌ای هستید.
آیا میدانید که در ارائه با مدت‌زمان‌های متفاوت چه چیزهایی را باید بیان کنید؟ در این مقاله به شما راه‌حل‌هایی پیشنهاد و مواردی که در ارائه‌های یک‌دقیقه‌ای، پنج‌دقیقه‌ای، ده‌دقیقه‌ای و بیست‌دقیقه‌ای باید بگویید، بیان می‌شود.

صفحه12 از22