۱- زمان را نمیتوانید مدیریت کنید بلکه تنها خودتان را میتوانید مدیریت کنید.
هر روز ۲۴ ساعت است و مسلماً نمیتوانید آنرا تغییر دهید. تا زمانی که بر مدیریت زمان تمرکز کنید، این واقعیت که چگونه باید خودتان را مدیریت کنید را نادیده میگیرید.
۲- «کارهای زیاد برای انجام» و «زمان ناکافی»، جملاتی فریبنده هستند.
هر بار که این جملات را تکرار میکنید، در واقع از مدیریت خودتان عقب میمانید و عوامل خارج از کنترل خود را سرزنش میکنید. «کارهای زیادی برای انجام دارم!» و «زمان کافی وجود ندراد!» از گفتن این کلمات پرهیز کنید.
آیا دوست دارید ایدههای کسبوکاریتان معتبر باشند و بازخوردهای ارزشمند دریافت کنید؟
یک اسلاید ارائه قانعکننده، بلیت شما برای رفتن به مرحله نهایی مسابقات استارتآپی، رسیدن به جایزه و همچنین گفتگوی سازندهای با سرمایهگذاران است؛ بنابراین، ارائه کامل و قانعکننده ایده کسبوکارتان، ارزش سرمایهگذاری و صرف زمان و انرژی را دارد. در این مقاله، چهار توصیه بیانشده که به شما کمک میکند مهارتهای ارائه به سرمایهگذاران را در خود تقویت کنید:
معمولاً تبلیغات دهانبهدهان بهعنوان بهترین شکل بازاریابی تلقی میشود و یکی از بهترین راهها برای انجام آن طراحی وبسایت است که پلت فرم کاملی برای تعامل با مشتریان فراهم میکند.
بنابراین اولین کاری که هر شرکت باید انجام دهد، ثبت دامنه (آدرس وب) و طراحی یک وبسایت است. با توجه به تحقیقات اخیر، هنوز هم ۴۷ درصد از کسبوکارهای کوچک وبسایت ندارند، بااینحال، این کار اولین مرحله برای دعوت مصرفکنندگان به خرید از شما است.
داشتن یک وبسایت بهتنهایی برای پخش اطلاعات بین مشتریان کافی نیست. مؤثرترین روشی که کسبوکارها از آن برای تائید اطلاعات مربوط به برند خود و انتشار آن استفاده میکنند ایجاد جامعهی مشتریان است. این به معنی ایجاد محیطی است که در آن مشتریان به ارائهی بازخورد و تعامل با برند بپردازند.
اما چگونه میتوانید این کار را انجام دهید؟
با وجود اینکه مسئله در هر کسبوکار منحصربهفرد است، اما لازم نیست هر بار که با معضلی مواجه میشوید تکنیکهای حل مسئله جدیدی را ایجاد کنید. از یک رویکرد روشمند برای حل همه مشکلات در کسبوکار بهره ببرید تا بتوانید در مدیریت بحرانها پایدار باشید. اجرا و شروع یک کسبوکار به معنای حل یک مشکل و مسئله است بنابراین مشکلات را با برنامههای متفکرانه حل کنید تا بدین طریق از تصمیمگیریهای عجولانه مصون بمانید.
کسانی که تجربه راهاندازی استارتآپهای فناوری محور را داشتهاند بهخوبی میدانند که این کار سختتر و چالشیتر از آن چیزی است که معمولاً درجاهای مختلف از آن ذکر میشود. در ادامه قصد داریم به چند نمونه از درکهای اشتباهی اشارهکنیم که در زمان راهاندازی یک استارتآپ به آن میرسید.
موفقیت کسبوکارها بهشدت به وجود افرادی بستگی دارد که درگیر انجام کارهای آن هستند. Lynn Leblanc بهعنوان یک بنیانگذار موفق در دو استارتآپ فناوری محور، متوجه شد که کسبوکارهای موفق نیازمند تیمی قوی و بسیار ماهر از همان آغاز راهشان هستند.
Leblanc (مدیرعامل شرکت Hotlink) میگوید که «یک تیم استارتآپ خوب نیازمند داشتن تجربههایی است که همه حوزههای کاربردی موردنیاز یک شرکت موفق را پوشش دهد». باوجوداین، درنهایت به نتایج قابل پیشبینی از وجود تیمی خواهید رسید که ترکیبی از دانش و مهارتهای هر عضو تیم است.
Leblanc توصیه میکند که برای تشکیل تیمی برنده در کسبوکارتان، به دنبال افرادی باشید که با معیارهای زیر متناسب باشند:
۱- برنامهریزی
زمانی که یک برنامهی رسانههای اجتماعی تدوین میکنید، بلافاصله میزان تلاشهای موردنیاز در طول روز را کاهش میدهید.
مزیت ذاتی رسانههای اجتماعی، میتواند نقطهضعف آنهم باشد. درست است که شما میتوانید با استفاده از آنها پیام برندتان را بهصورت مداوم در مقابل دید مردم نگهدارید، اما این کار نیازمند بازدهی مداوم و تلاش روزانه است.
هنگامیکه انجام وظایف خود را متوقف میکنید تا بهسرعت پیامی در رسانههای اجتماعی ارسال کنید، زمان مفید انجام کارتان را ازدستدادهاید. حتی اگر ارسال محتوا در رسانههای اجتماعی فقط یک یا دو دقیقه طول بکشد، مجبورید که وظیفهی فعلی خود را متوقف کنید و دوباره به سراغ آن بروید و این باعث میشود که تمرکز خودتان را بر روی پروژهای که در حال انجام آن بودید از دست بدهید.
همه توصیههای مربوط به مدیریت زمان، در این مورد است که باید زمان بیشتری را صرف مهمترین کارهایتان کنید و برای کارهای کماهمیت زمان کمتری در نظر بگیرید. برای برخی کارها اولویت مشخص کردن دشوار است. قانون ۱۰-۲۰-۳۰-۴۰ مدیریت زمان، به شما چارچوبی برای تخصیص زمان به کارها ارائه میدهد.
از اولین گامهای موفقیت، سفر به درون خویش است. کارآفرینان موفق، میدانند چگونه خود را بهطور ماهرانهای بشناسند و از قدرتهای درونی، غریزهها و شهود خود بهرهبرداری کنند. آنها با شناخت واضح و درست خود، به معاملات و ریسکهای درستی در کسبوکار دست میزنند. کارآفرینان در مواجهشدن با نیروهای مخالفی که خارج از احساسات کنترلشده آنهاست، اگر خودآگاهی بالایی نداشته باشند ممکن است کسبوکارشان با شکست مواجه شود. در زیر ۷ راه برای خودآگاهی بیشتر ارائه شده است:
توانایی تفکر خارج از چارچوب، مهارتی قابل یادگیری است. شما تنها باید مایل باشید برای انجام کارهای جدید تلاش کنید. بسیاری از افراد فکر میکنند یک شخص یا خلاق است یا نیست؛ اما نظر من این است که برخی افراد در زمانهایی ممکن است نسبت به بقیه، توانایی بیشتری در تفکر خلاق داشته باشند. در ادامه مقاله ۶ راه برای کمک به بهبود تفکر خلاق بیان شده است:
۱- توصیف همهچیز بهجز بیان نحوه حل مشکل
یکی از مهمترین نکات در شروع ارائه ایده، بیان مشکل و راهحلهایی است که ایده شما فراهم میکند. کارآفرینان اغلب فکر میکنند که اسلاید ارائهای که از قبل برای سرمایهگذاران میفرستند توسط آنها خوانده میشود، درنتیجه هنگام ارائه، فقط در مورد فناوریها، تیم، مسائل مالی و ... صحبت میکنند. حقیقت این است که بررسی دهها طرح و ایده نشان داد که هنگام ارائه، چیزی در ذهن سرمایهگذار از قبل در یاد نمانده است؛ بنابراین، بهترین راه برای شروع یک ارائه خوب، صرف زمان برای بیان راهحلهای مشکلی است که بهواسطه ایده شما برطرف میشود. راههایی برای ارتباط برقرار کردن بین سرمایهگذار با محصول پیشنهادیتان از طریق نمونه اولیه محصول، پویانمایی و ... پیدا کنید. حتی میتوانید با گفتن یک یا دو داستان و اشاره به مطالعات موردی مشابه، ارتباط بیشتری برقرار سازید.
کانالهای رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر بخشی از جریان اصلی استفاده از اینترنت در بیشتر از یک دهه بودهاند ما روشهایی که هر برند از رسانههای اجتماعی استفاده میکند بهطور چشمگیری تغییر کرده است. امروزه شرکتها از شبکههای اجتماعی صرفاً بهعنوان پلتفرمهای بازاریابی برای تبلیغات محصولات خود استفاده نمیکنند بلکه آنها را برای ساخت و افزایش تجربهی مشتری و ارتباط مستقیم با هوادارانشان به کار میبرند.
ساخت جامعهی هواداران باید اولویت یک برند برای استفاده از رسانههای اجتماعی باشد. در این مقاله شما را راهنمایی میکنیم که چگونه شبکهای از هواداران و فالوورهایی وفادار و علاقهمند به کسبوکار خود ایجاد کنید.