• 09191008128
  • info@DGKI.ir

سه گام مذاکره برای پیشنهاد شغلی در استارت‌آپ

همیشه آرزو داشتید در یک استارت‌آپ مشغول شوید و حالا چیزی نمانده به آرزوی خود برسید، چون به شما شغلی در یک استارت‌آپ پیشنهاد شده است. تحقیقاتتان را انجام داده‌اید، به آن شرکت علاقه دارید و از ریسک‌های این کار آگاهید؛ اما باید حقوق و مزایای کارتان را سبک و سنگین کنید. آیا شرکتی که در مراحل اولیه فعالیت قرار دارد، از این نظر انعطاف‌پذیر است؟ آیا می‌توانید به همان میزانی که در بازار مرسوم است، در این شرکت هم حقوق و مزایا داشته باشید؟ البته که می‌توانید! به شرط آنکه مذاکره کنید.
هر پیشنهادی قابل‌مذاکره است. مذاکره، بستگی به استراتژی و میزان شور و اشتیاق شما نسبت به شغل پیشنهادی دارد؛ اما انتظار نداشته باشید که این مذاکره همانند مذاکره استاندارد با شرکت‌های فهرست ۵۰۰ شرکت برتر (Fortune ۵۰۰) باشد. قرار نیست برای افزایش زمان مرخصی، تعطیلات یا این‌که دفتر کار گوشه سالن را به شما بدهند، مهارت‌های خود را مثل شعبده‌بازی جلوی چشم کارفرما به نمایش بگذارید. اگر پیشنهاد کار در استارت‌آپ را با کار در شرکت رویایی‌تان مقایسه کنید، فایده‌ای نخواهد داشت.
به‌جای این کار، زندگی خود به سبک استارت‌آپ‌ها را تجسم کنید و به‌گونه‌ای مذاکره کنید که با شغل پیشنهادی تناسب داشته و منطقی باشد. پیشنهادهای شغلی در استارت‌آپ‌ها اغلب برای متقاضیانی است که تمایل به ریسک‌پذیری دارند و حاضرند از حقوق، پیشرفت شغلی و مزایا بگذرند تا به دستاوردهای بلندمدتی دست پیدا کنند. بر این اساس، قبل از مذاکره، بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

ده علت شکست تیم‌ها و آنچه شما باید انجام دهید تا همچنان قدرتمند باقی بمانید

آگاه بودن از دام‌هایی که می‌تواند تیم شما را سرنگون کند به شما کمک می‌کند تا قوی بمانید و شما را قادر می‌سازد خیلی سریع و مؤثر خود را با شرایط منطبق کنید.
تیم مجموعه‌ای از دو یا چند نفر است که با همکاری هم چیزی ارزشمند خلق می‌کنند و در این راه از مهارت‌ها و استعدادهای یکدیگر استفاده می‌کنند. همه‌ تیم‌ها شبیه کالیدوسکوپ (لوله‌ی شکل نما) هستند، از این لحاظ که نحوه‌ گرد‌هم آمدن اعضای آن‌ها منحصربه‌فرد است، اما همگی ویژگی‌های مشترکی دارند. در اینجا درباره‌ آنچه پیوستگی بهینه‌ تیم را از بین می‌برد، صحبت شده است. هر چه بیشتر درباره‌ آن بدانید، بیشتر می‌توانید تغییراتی برای موفقیت تیم ایجاد کنید.

سه روند مهم برای تامین بودجه استارت‌آپ از طریق جذب سرمایه‌ جمعی

تامین بودجه همیشه یکی از چالش‌های بزرگ استارت‌آپ‌های جدید بوده است. اما همان‌طور که موفقیت‌های روزافزون Kickstarter نشان می‌دهد، دنیای کسب‌وکار یاد گرفته است که جمع‌آوری مبالغی ناچیز از تعداد زیادی از افراد تا حد زیادی تاثیرگذار خواهد بود.

با افزایش محبوبیت جذب سرمایه‌های مردمی، هرروز استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک بیشتری از روندهای مختلفی بهره می‌برند که در این سال‌ها در این رابطه به وجود آمده‌اند. در این مقاله سه مورد مهم از این روندها را بازگو می‌کنیم.  

جذب سرمایه جمعی انتخاب محبوبی برای تامین بودجه، باقی خواهد ماند

استراتژی اقیانوس آبی: بازار مختص خود را بسازید

چه می‌شود اگر کسب‌وکارتان در نوع خودش بهترین باشد؟ چه می‌شود اگر به‌جای آنکه با سایر شرکت‌ها در صنعت رقابت کنید، خودتان رهبر بازار باشید، محصولات منحصربه‌فرد تولید کنید و از بازارهای جدید و پول‌ساز، سود ببرید؟
هدف استراتژی اقیانوس آبی ایجاد چنین محیط کسب‌وکاری است. اقیانوس آبی نظری‌های در زمینه کسب‌وکار است که بیان می‌کند شرکت‌ها بهتر است به‌جای پرداختن به رقابت سنتی، در جستجوی راه‌هایی برای کسب «فضای بی‌رقیب در بازار» باشند.
این اصطلاح برگرفته از کتاب «استراتژی اقیانوس آبی» نوشته «کیم» و «مابورنیا» است. این کتاب بیان می‌کند که چگونه شرکت‌ها از دیرباز در «اقیانوس سرخ» یعنی جایی که کسب‌وکارها بی‌رحمانه در قبال به دست آوردن سهمی از بازار با یکدیگر می‌جنگند، فعالیت می‌کردند. درحالی‌که مطابق استراتژی اقیانوس آبی، سازمان‌ها بهتر است راهی برای فعالیت در بازاری خالی از رقبا پیدا کنند.

۳۴ نکته برای کسب حداکثر نتیجه در بازاریابی ایمیلی (بخش دوم)

بازاریابی ایمیلی با کسب اجازه از دریافت‌کننده ایمیل، بازده سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به ارسال ایمیل‌های ناخواسته، ایمیل‌های مستقیم یا تبلیغات به شیوه‌ی سنتی داشته و انقلابی در شیوه کسب‌وکار ایجاد کرده است. مطالعات نشان می‌دهند که بازاریابی ایمیلی، به پشتوانه‌ی نتایج قابل‌اندازه‌گیری، ابزار بازاریابی مورد انتخاب کسب‌وکارهایی است که به دنبال جذب، حفظ و افزایش تعداد مشتریان وفادار هستند. در سرتاسر جهان کسب‌وکارها از بازاریابی ایمیلی برای هدف‌های زیر استفاده می‌کنند:

•      بالا بردن آمار فروش

•      تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه

•      تقویت روابط

•      افزایش ترافیک وب‌سایت

•      ایجاد وفاداری به برند

هفت تکنیک مجاب‌کننده در زبان بدن که بر ارائه‌های کسب‌وکاری تأثیرگذار است

چه هنگام ارائه‌ایده برای سرمایه‌گذارها و چه هنگام برگزاری یک جلسه فروش معمولی در شرکت خودتان، لحظات ارائه مطالب، لحظاتی سرنوشت‌ساز در دوران حرفه‌ای شما به‌حساب می‌آیند. پایه و بنیاد یک ارائه تأثیرگذار، مطالبی‌ست که باید درباره آن صحبت کنید. هرچه مطالب بهتری آماده کرده باشید، نتایج بهتری نیز به دست خواهید آورد. امّا عامل دیگری نیز در موفقیت نهایی شما به‌عنوان ارائه‌کننده دخیل است: نحوه اجرای ارائه.

وقتی جذاب، مطمئن و باوقار صحبت می‌کنید، ارائه مطالب متوسط هم می‌تواند منجر به موفقیت شود؛ اما در مقابل، حتی اگر مطالب بی‌نظیری برای ارائه آماده کرده باشید، یک اجرای ضعیف ممکن است تأثیرگذاری آن را به نحو قابل‌توجهی کاهش دهد. برای این‌که با سخنان‌تان بیشترین نفوذ ممکن را روی شنونده‌ها داشته باشید و در ذهنشان ماندگار شوید، از این هفت تکنیک خلاقانه زبان بدن استفاده کنید.

برقراری ارتباط، بهترین و قوی‌ترین تکنیک برای شبکه‌سازی تجاری

تابه‌حال به افرادی فکر کرده‌اید که با جیبی پر از کارت ویزیت در رویدادهای مختلف شرکت می‌کنند، و مثل درویش‌ها دور سالن راه می‌روند و با بقیه‌ی حضار دست می‌دهند، کارت ویزیت خود را ارایه می‌کنند، و در عوض کارت ویزیت طرف مقابل را می‌گیرند و به سراغ نفر بعدی می‌روند، بدون آنکه وقت کافی داشته باشند تا بگویند: «بعدا می‌بینمتان؛ خدانگه‌دار»
من (دیکسی گیلاسپی) هم به ‌این افراد فکر می‌کنم، اما بیشتر به آن‌هایی فکر می‌کنم که به‌جای تلاش برای آشنا شدن با دیگران، تمام سعی‌شان این است که نشان دهند خریداران لایقی هستند. و نیز آن‌هایی که وقتی متوجه می‌شوند شما مشتری بالقوه‌ای برای محصول آن‌ها نیستید، برق از چشم‌‌‌‌‌هایشان می‌رود و حس می‌کنند چیزی در چنته ندارند و بنابراین دیگر به صحبت با شما ادامه نمی‌دهند. واقعا این افراد چه فکر می‌کنند؟

چگونه در رویدادهای شبکه‌سازی، با افرادی که نمی‌شناسیم شروع به گفتگو کنیم؟

برای کارآفرینان یکی از بهترین روش‌های گفتگو با همکاران، مشتریان و مراجعین بالقوه، شرکت در رویدادهای شبکه‌سازی است. گردهمایی‌های شرکت، کنفرانس‌ها، ساعت‌هایی که همه دورهم هستند و مهمانی‌های خودمانی فرصت خوبی برای ملاقات با افراد جدید و تجدیددیدار با آشنایان قدیمی است. اما اگر برای شما حضور در اتاقی پر از افراد ناآشنا عذاب‌آور است، مطمعنا برقراری ارتباط با افراد حرفه‌ای ممکن است برای‌تان فرایندی دشوار و ناراحت‌کننده باشد. صرف‌نظر از این‌که چه حسی دارید، شبکه‌سازی قطعا روش موثری برای ملاقات با افرادی است که می‌توانند فرصت‌های جدیدی را فراهم کنند و در رشد کسب‌وکارتان به شما کمک کنند.
بسیاری از کارآفرینان به‌طور منظم در رویدادهای شبکه‌سازی شرکت می‌کنند، ولی تعداد کمی از آن‌ها درباره شبکه‌سازی اثربخش مطالعه کرده یا آن را تمرین می‌کنند. هر چه در مورد آغاز گفتگو با افرادی که نمی‌شناسید تمرین بیشتری داشته باشید، نگرانی شما کمتر خواهد شد. اعتمادبه‌نفس شما دیگران را جذب خواهد کرد، نگاه آن‌ها را نسبت به شما تغییر خواهد داد و خواهند دانست که شما فراتر از یک کارت ویزیت معمولی هستید. برای آنکه در شروع گفتگو مهارت پیدا کنید، در رویدادهای بعدی شبکه‌سازی این نکات را به‌کارگیرید:

جذب و حفظ اولین کاربران یک استارت‌آپ

آیا به‌تازگی استارت‌آپ خود را راه‌اندازی کرده‌اید؟ در این مقاله توضیح خواهیم داد که چطور اولین کاربران خود را جذب و حفظ کنید.

استارت‌آپ‌های زیادی در نیجریه، کنیا، غنا و همچنین مشتریانی که برای مشاوره به SME Growth Hub مراجعه می‌کنند، به‌ویژه استارت‌آپ‌های فعال درزمینه‌ی تکنولوژی، این سؤال همیشگی را مطرح می‌کنند: «چطور اولین کاربران استارت‌آپ خود را کسب کنیم؟»

هدف از نوشتن این مقاله آن است که بتوانیم به استارت‌آپ‌ها در نیجریه و دیگر نقاط جهان کمک کنیم تا ساختار ذهنی و استراتژی لازم برای کسب اولین مشتریان و تحکیم روابط خود با آن‌ها را ایجاد کنند. این مقاله، رویکردی که پنج استارت‌آپ موفق در پیش گرفتند را توضیح می‌دهد. این پنج شرکت عبارت‌اند از: کنگا (Konga)، جومیا (Jumia)، اوبر (Uber) که به‌تازگی دامنه‌ی فعالیتش را به نیجریه و غنا هم گسترش داده است، ایر بی‌ان بی‌(Airbnb) که در نیجریه هم فعالیت می‌کند و جابرمن (Jobberman). احتمالاً با کنگا (Konga)، جومیا (Jumia)، اوبر (Uber) و جابرمن (Jobberman) آشنایی دارید. امّا با ایر بی‌ان بی‌(Airbnb) چه‌طور؟ به‌طور خلاصه، ایر بی‌ان بی، بازاری برای اجتماعات آنلاین است که بین افرادی که قصد اجاره منزل خود را دارند، با کسانی که به دنبال محلی برای اقامت می‌گردند، ارتباط برقرار می‌کند. کاربران ایر بی‌ان بی عبارت‌اند از صاحبخانه‌ها و گردشگران. صاحبخانه‌ها قسمتی از منزل خود را که از آن استفاده نمی‌کنند، برای اجاره قیمت‌گذاری کرده و گردشگران هم به‌جای رفتن به هتل، متناسب با توان پرداخت خود، یکی از این خانه‌ها را برای دوران اقامتشان رزرو می‌کنند.

حالا با در نظر گرفتن چهار نکته اساسی می‌بینید که چطور بعضی از این استارت‌آپ‌ها موفق شدند تعداد مشتریان خود را از یک به هزاران و میلیون‌ها کاربر برسانند ولی دیگران در این راه درجا زدند.

۳۴ نکته برای کسب حداکثر نتیجه در بازاریابی ایمیلی (بخش اول)

بازاریابی ایمیلی با کسب اجازه از دریافت‌کننده ایمیل، بازده سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به ارسال ایمیل‌های ناخواسته، ایمیل‌های مستقیم یا تبلیغات به شیوه‌ی سنتی داشته و انقلابی در شیوه کسب‌وکار ایجاد کرده است. مطالعات نشان می‌دهند که بازاریابی ایمیلی، به پشتوانه‌ی نتایج قابل‌اندازه‌گیری، ابزار بازاریابی مورد انتخاب کسب‌وکارهایی است که به دنبال جذب، حفظ و افزایش تعداد مشتریان وفادار هستند. در سرتاسر جهان کسب‌وکارها از بازاریابی ایمیلی برای هدف‌های زیر استفاده می‌کنند:

•      بالا بردن آمار فروش

•      تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه

•      تقویت روابط

•      افزایش ترافیک وب‌سایت

•      ایجاد وفاداری به برند

 

ده مرحله برای داشتن ارائه فروش متقاعدکننده

اگر می‌خواهید افراد بیشتری را به استارت‌آپ خود جذب کنید و افراد بیشتری به سمت محصول یا خدمات‌تان جذب شوند، این مراحل که امتحان خود را به‌خوبی پس داده‌اند را به کار بگیرید. حتی اگر قرار است ایده‌ خود را به یک سرمایه‌گذار بفروشید یا برنامه‌نویسی بااستعداد را متقاعد کنید که به گروه شما ملحق شود، ارائه شما مهم‌ترین چیزی است که باید بر آن تأکید داشته باشید.

۱- بر چگونگی گفتن آن‌چه می‌خواهید بگویید، تمرکز کنید.
بیشتر افراد وقتی متنی را برای ارائه خود آماده می‌کنند وقت و انرژی زیادی را صرف آماده کردن محتوا و واژگان آن می‌کنند، اما زمان کافی برای نحوه‌ انتقال ارائه خود صرف نمی‌کنند. زبان بدن و لحن صدای شما باید انتقال‌دهنده‌ اشتیاق و اطمینان باشد.
فرض کنید کسی که حتی یک کلمه هم انگلیسی نمی‌داند در اتاق همراه شما است و صحبت کردن شمارا تماشا می‌کند. چنین شخصی باید احساس کند شما به آن‌چه می‌گویید باور دارید، آن‌چه می‌گویید را به‌خوبی می‌دانید، و از صحبت کردن درباره‌ آن لذت می‌برید. اطمینان حاصل کنید که زبان بدن‌ و لحن‌تان افراد را مشتاق به گوش دادن می‌کند. در مقابل آینه، در مقابل دوستانتان، و در مقابل دوربین تمرین کنید.

چهار گام در ایجاد یک ارزش پیشنهادی

بعدازآنکه فرصت ارزشمندی پیدا کردید، گام بعدی در اغلب موارد ایجاد یک ارزش پیشنهادی متقاعد‌کننده است.
به‌عنوان یک سرمایه‌گذار خطرپذیر که تعداد زیادی از کارآفرینان به او مراجعه می‌کنند، همواره با افراد نوآور در کسب‌وکارهای مورد نظرشان مشارکت داشته‌ام و به آن‌ها در بررسی ارزش پیشنهادی‌ کسبوکار همکاری کرده‌ام؛ اما بسیاری از کارآفرینان به این دلیل دچار شکست می‌شوند که یک ارزش پیشنهادی موثر ارایه نمی‌کنند. اگر قصد دارید سفر خود را از «ایده» به سمت یک «شرکت موفق» آغاز کنید، ارزش پیشنهادی چشمگیر جزو ضروریات این سفر است.
در مفهوم ساده، ارزش پیشنهادی عبارت است از گزاره‌ای که توضیح می‌دهد چه مزیتی را برای چه کسی و از طریق کدام روش منحصربه‌فرد ارایه می‌کنید. ارزش پیشنهادی، خریدار هدف شما را به همراه مشکلی که می‌توانید برطرف کنید نشان می‌دهد و وجه تمایز شما را با دیگران مشخص می‌کند. زمانی که برای ایجاد یک ارزش پیشنهادی مجاب‌کننده اقدام می‌کنید، چهار گام زیر را در نظر داشته باشید: تعریف، ارزیابی، اندازه گیری و ساختن