شبکهسازی یکی از مهمترین راههای ایجاد سرمایه برای شماست که میتواند گام بعدی در کسبوکار را به شما نشان دهد. با به کار بردن پنج توصیه زیر، پتانسیل خود را به حداکثر رسانده و شبکه فردی خود را گسترش دهید:
۱- افراد تأثیرگذار اطراف خود را شناسایی کنید.
همزمان با بررسی شبکه فردی خود، به دنبال افراد کلیدی باشید. منظور افرادی هستند که شخصاً شما را میشناسند و تمایل دارند که به شما کمک کنند. آنها بهطور کامل باید هدف نهایی و کاری که قرار است انجام دهید را درک کنند. بهعنوانمثال میتوانید در ابتدا یک کمپین بازاریابی از دوستان و آشنایان برای خود ایجاد کنید و با آنها تماس بگیرید و از آنها بخواهید به شما در بازاریابی کسبوکارتان کمک کنند. آنها میتوانند پوسترهای تبلیغاتی کسبوکارتان را بهصورت ایمیلهای تبلیغاتی برای دوستان خود بفرستند یا در توییتر، مطالب مربوط به کسبوکارتان را توییت کنند. این کار واقعاً مؤثر است.
به نظر میرسد بسیاری از استارتآپها به خاطر هیجان ناشی از کسبوکار جدید ایجاد شدهاند. مؤسسان استارتآپها، بهطورمعمول همه لحظات بیداری خود را به کسبوکارشان اختصاص میدهند حتی در مورد آن رؤیاهای زیادی هم میبینند؛ اما بااینکه شور و هیجان زیاد میتواند ۲۴ ساعت از ۷ روز هفته کارآفرینان را به جلو سوق دهند، حتی متعهدترین تیمهای استارتآپی نیز، نیازمند یادگیری نحوه مدیریت زمان خود هستند.
فرسودگی شغلی، خطری آشکار از مدیریت ضعیف زمان است. اگر نتوانید بهموقع به چشمانداز خود برسید یا نتوانید جواب شریک بالقوه تجاری خود را در رسیدن به کارهای مورد انتظارش در زمان تعیینشده بدهید، به معنی این است که در ایجاد یا استفاده از فرصتها ناتوان هستید و کسبوکارتان به موفقیت مدنظرتان نخواهید رسید. مدیریت زمان یکی از بزرگترین چالشهای کارآفرینان و صاحبان کسبوکارها به شمار میرود. در زیر چند ترفند بیان شده که کمک میکند از ۲۴ ساعت زمان خود بیشترین بهره را ببرید:
استراتژیهای قیمتگذاری
با بررسی دقیقتر استراتژی قیمتگذاری فعلی خود میتوانید برای استراتژی جدیدتان بهتر تصمیمگیری کنید. مصرفکنندگان اینطور تصور میکنند که محصولات باقیمت بالاتر کیفیت بالاتری دارند. گاهی اوقات، قیمتگذاری بیشازاندازه پایین برای محصول شما باعث میشود مشتریان بالقوه محصول شما را با محصولات باکیفیت پایین همتراز ببینند.
برای تست این موضوع که محصول شما در قیمت بالاتر چگونه عمل میکند، استراتژیهای قیمتگذاری مختلف را امتحان کنید. اگر با تغییر استراتژیهای قیمتگذاری خود پاسخی مثبت در بازار دریافت کردید که منجر به افزایش فوری در خریدوفروش محصول در قیمت بالاتر شده است و همچنین اگر افزایش علاقه مشتریان به محصول و درک جدیدی از کیفیت بالای آن را مشاهده کردید، نشاندهندهٔ آن است که استراتژی قیمتگذاری مناسبتری را انتخاب کردهاید.
اگر به دنبال تحت تأثیر قرار دادن سرمایهگذاران بالقوه خود هستید ۷ نکته مؤثری که در این مقاله بیان میشود را یاد بگیرید و به کار ببرید.
۱- حاشیه سود خود را بهوضوح بیان کنید.
سرمایهگذاران بهسادگی بر کسبوکار شما سرمایهگذاری نمیکنند زیرا حتی اگر به چشمانداز شما باور داشته باشند درنهایت روی کسبوکاری سرمایهگذاری میکنند که بتوانند به پول بیشتری دست یابند. اگرچه داشتن حاشیه سود امیدوارکننده میتواند بهترین راه متقاعد کردن سرمایهگذاران باشد، اما حاشیه سود بالا بهتنهایی کافی نیست، بلکه این حاشیه سود باید به شیوهای حرفهای و خوشایند به سرمایهگذار ارائه شود.
پانزده روش برای این که ایمیلهای خود را حرفهایتر بسازید.
آیا به دنبال یک شغل یا برقراری ارتباط با همکاران، مشتریان و یا اربابرجوعها هستید؟ شما باید قادر باشید ایمیلهای مناسبتر و حرفهایتری ارسال کنید.
از بازخوانی تا ساخت امضای مناسب برای ایمیل، هر مرحلهای برای نوشتن و ارسال یک ایمیل حرفهای مهم است. یک اشتباه بزرگ در ایمیل میتواند به شغل و یا فرصتهای کسبوکار شما هزینه زیادی وارد کند. پس برای ارسال ایمیل وقت بگذارید تا ایمیل متفکرانه با متنی بسیار خوب بنویسید و از طرفی دیگر افرادی که با آنها کار میکنید را تحت تأثیر قرار دهید.
این روشها را برای ارسال یک ایمیل حرفهای به کار بگیرید:
بازاریابی محتوایی میتواند یکی از موفقترین روشهای بازاریابی دیجیتال برای برند شخصی شما باشد، اما این کار با یک استراتژی بازاریابی محتوایی پایدار امکانپذیر است. با توجه به گزارش بازاریابی محتوایی موسسهٔ business2community در سال ۲۰۱۵، ۴۷ درصد از بازاریابان محتوایی کارآمد، استراتژی محتوایی مستندی برای موقعیت خود دارند، درحالیکه تنها ۵ درصد از بازاریابان محتوایی که دارای حداقل کارآمدی هستند، برای کار خود استراتژی تدوین شدهای ندارند.
باوجود انواع محتوا و کانالهای توزیع آن، انجام بازاریابی محتوایی آسان شده است. با استفاده از این چهار روش ساده از بازاریابی محتوایی برای ترویج برند شخصی خود بهصورت مثبت استفاده کنید و میزان دیده شدن آن را در فضای آنلاین جهانی را افزایش دهید:
استارتآپها نوع خاصی از شرکتهایی هستند که وارد بازار میشوند. اگر یک شرکت بزرگ در حال عرضهی یک محصول جدید باشد، شما ممکن است انتظار تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات آنلاین و شاید حتی استخدام دفتر روابط عمومی و بهکارگیری شرکای توزیع بزرگ را داشته باشید. اما استارتآپها بودجهی موردنیاز برای انجام این کار را ندارند. پس استارتآپها چهکار میکنند؟ آنها بر اشکال ارزانتر بازاریابی تکیه میکنند: وبلاگ نویسی، ایمیل، تاکتیکهای ویروسی و ... .
سپس هکهای رشد وجود دارند. هکهای رشد، ترفندهای هوشمندانهی بازاریابی است که توسط استارتآپها بهمنظور رسیدن به کاربران بیشتر (اغلب با هزینهی رایگان و یا بسیار کم) استفاده میشود. گاهی اوقات هکهای رشد ساده هستند و گاهی اوقات کاملاً فنی. اما آنچه بین همهی آنها مشترک است کارآمدی بالای آنها است.
در اینجا پنج مورد از معروفترین هکهای رشد را معرفی میکنیم:
با این استراتژیهای هک رشد، مخاطبان برند خود را مؤثرتر و کارآمدتر بسازید.
در مرحلهی اولیهی استارتآپ، یکی از سختترین چالشهای پیش روی شما کسب شهرت برای برند کسبوکارتان و ایجاد مشتریان وفادار است. زمانی که شما در مرحلهی شروع کارتان هستید، تقریباً غیرممکن است که بتوانید از طریق روشهای سنتی با شرکتهای بزرگتر و باسابقهی تأسیس بیشتر رقابت کنید، بنابراین شما برای رشد سریع و کارآمد شرکت خود، نیاز به خلاقیت دارید.
نیاز به کسب مخاطبان بیشتر در مدتزمان کوتاه چیزی است که شما را به «هک رشد» سوق میدهد. بسیاری از استارتآپها استراتژی هک رشد را بهمنظور دستیابی به رشد سریع باوجود داشتن منابع محدود به کار میبرند. ازآنجاکه هک رشد نیاز به سطح معینی از خلاقیت، تفکر انتقادی و برنامههای کاربردی منحصربهفرد دارد، استراتژیهای خاص هک رشد ممکن است برای هر کسبوکاری خوب عمل نکند. باوجود اینکه هر شرکتی برای انجام هک رشد بهگونهای متفاوت عمل میکند، شیوههای معینی وجود دارند که برای اکثر استارتآپها بدون توجه به محصول یا خدمت آنها، مؤثر عمل میکنند.
اگر شما در مراحل اولیه استارتآپ به دنبال رشد سریع مشتریان خود بدون نیاز بهصرف هزینهی بالا هستید، سعی کنید با استفاده از این استراتژیها مشتریان بالقوه را به حمایت از کسبوکار خود جلب کنید و آنها را به مشتریان وفادار و بلندمدت تبدیل نمایید.
۱-استارتآپها
در مرحلهٔ اولیهٔ راهاندازی یک استارتآپ، چیزی که باید بیشتر از همه به آن توجه کنید؛ ایجاد حس اعتماد در مشتریان نسبت به برندتان است.
زمانی که آنها احساس اعتماد کنند، محصول یا خدمات شما را خریداری خواهند کرد و دیگران را هم به کسبوکار شما ارجاع خواهند داد. هک رشد میتواند به شما کمک کند که بلافاصله این حس اعتماد را در مشتریانتان ایجاد کنید.
شما در شبکههای اجتماعی حضور پیداکردهاید، اما بعدازآن چه؟
باید بدانید که چگونه پتانسیل اجتماعی را برای رسیدن به اهداف کسبوکار خود به حداکثر برسانید.
شما شبکههای اجتماعی خود را راهاندازی کردهاید. در فیسبوک، توییتر، یوتیوب، پینتر است و گوگل پلاس حضور دارید. همهٔ آنها عالی به نظر میرسند و شما آیکون تمام این رسانههای اجتماعی را در وبسایت خود قرار دادهاید. بااینحال، سؤال بزرگ این است که چرا؟
شرکای بالقوه انتخاب کنید.
۱- از نمونههای موفق تقلید کنید.
شرکای لینک رقیبان خود را که در حال حاضر در مشخصات لینک آنها وجود دارند انتخاب کنید. در صورت امکان، شما هم لینکها را از همان شرکا دریافت کنید.
۲- مدیر سایت (Webmaster) فعال انتخاب کنید.
زمانی که مجبور به انتخاب هستید، مدیرهای سایتی را انتخاب کنید که بهاحتمالزیاد سریعاً به درخواستهای شما پاسخ میدهند و نیاز به ماهها زمان برای قرار دادن لینک ندارند.
یادداشتهای (Posts) اخیر، بهروزرسانیها و برخی از لینکهای خارجی موجود در سایت را جستجو کنید.
بازاریابی در اقتصاد دیجیتال امروز مشکلتر از روزهایی است که این کار در رسانههای جمعی انجام میشده است. در گذشته، صرف بودجههای کلان و انتقال پیامهای بازاریابی فراوان برای اینکه مصرفکنندگان شما را به خاطر داشته باشند، کافی بود. امروزه، نهتنها مخاطبان به گروههای کوچکتر و بیشتری تقسیمشدهاند، بلکه نیاز به یک رویکرد هدفمندتر هم وجود دارد؛ اما فعالیتهای دیجیتال بهصورت ادامهدار است، بنابراین حتی اگر شما در ایجاد آگاهی مشتریان نسبت به برند خود موفق عمل کنید، رقبای شما با پیشنهادهای رقابتی میتوانند آن مصرفکنندگان را مورد هدف قرار دهند.
به همین دلیل بسیاری از برندها به محتوا روی آوردهاند. بازاریابی محتوایی بهجای قرار دادن تبلیغات بین صفحههای روزنامهها و مقالات، به برندها اجازه میدهد تا مستقیماً با مصرفکنندگان ارتباط برقرار کنند. هرچند متأسفانه این روش هم در اغلب موارد بهصورت یک نسخهی دیگر از اشکال قدیمی تبلیغات انجام میشود. با این اوصاف بازاریابان نیاز دارند که رویکرد خود را تغییر دهند.
چهار سؤال که به شما در ایجاد یک استراتژی پایدار کمک خواهند کرد عبارتاند از: