خودتان را برند کنید.
حرفهایها نگاه حرفهای دارند، بنابراین برای صفحهی کسبوکارتان در فیسبوک، از یک عکس حرفهای استفاده کنید. عکس سلفی یک عکس حرفهای نیست. Headshot حرفهای خود را در پروفایل صفحه فیسبوک خود قرار دهید و از همان عکس در تمام حسابهای کاربری خود در رسانههای اجتماعی استفاده کنید.
تا به حال هیچ رهبر موفقی دیده نشده که به تنهایی و در یک جزیره دور افتاده کار کرده باشد. اینکه کارآفرین موفقی بتواند حتی در عصر اینترنت به تنهایی کار کند و در دنیای رقابت باقی بماند، بسیار نادر و بی سابقه است. اگر قصد راه اندازی کسب وکاری دارید، باید برای رشد آن بتوانید از حمایتهای فردی دیگران نیز استفاده کنید. پیدا کردن افرادی قابل اعتماد که از روی تمایل برای کسبوکار شما کار کنند و هدفشان با هدف کسب وکار شما هماهنگ باشد، نیاز به آزمون و خطا دارد.
پیشبینی نوآوریهایی که در آینده بازاریابی دیجیتال را تحت تأثیر قرار میدهند، کاری دشوار نیست. امروزه در فضای دیجیتال، فنّاوریهایی وجود دارند که توانستهاند روشهای بازاریابی سنتی را بهکلی دگرگون کنند و هنوز هم بر قوت خود پابرجا هستند.
در ادامه بهتفصیل توضیح خواهیم داد که چطور ۳ فنّاوری مطرح در دنیای دیجیتال میتوانند در آینده، بازاریابی دیجیتال را تحت تأثیر قرار دهند.
در بررسیهای اخیر صورت گرفته در صنعت، بیش از ۸۰% صاحبان کسبوکارها اعتراف کردند که هدفهای کسبوکار خود را دنبال نمیکنند. با این وجود، این درصد نشان میدهد که تعیین هدف، جزء جداییناپذیر موفقیت کسبوکار است. فقط تعیین هدف موثر نیست. یادگیری تعیین اهداف درست و یادگیری بهترین راههای رسیدن به آنها، زمانبر بوده و نیازمند اجرای آنها دارد. در ادامه، اصول تعیین هدف توسط آقای Chuck Cohn بیان شده است:
در دنیای امروز، موفقیت یا شکست کسبوکارتان به میزان زیادی تحت تأثیر فعالیتهای شما در اینترنت قرار دارد. ممکن است یک کسبوکار آنلاین داشته باشید یا فقط بخشی از کسبوکارتان آنلاین باشد اما درهرصورت، فروش آنلاین تأثیر زیادی روی رشد کسبوکار شما دارد. زمانی که شرکتها گزارش سهماههی خود را منتشر میکنند، میزان رشد کسبوکار آنلاین، در خرید و یا فروش سهام یک شرکت توسط سرمایهگذاران تأثیر بسیار زیادی دارد.
اگر رشد آنلاین کسبوکار شما متوقف شده است، ممکن است به دلیل یکی از موارد زیر باشد:
۱- استراتژی رسانههای اجتماعی خود را قبل از ایجاد پروفایلتان مشخص کنید.
قبل از اینکه کانال مناسب را برای شروع انتخاب کنید، دربارهی اهداف کسبوکارتان و اینکه چطور رسانههای اجتماعی میتوانند در دستیابی به آنها به شما کمک کنند و همچنین راجع به مخاطبانتان و اینکه میخواهید در رسانههای اجتماعی چه نوع شرکتی باشید فکر کنید. اینکه میخواهید برندتان را کاربردی کنید، یا فقط پیامهای اجتماعی بینتیجه منتشر کنید و یا فقط حضور در این رسانهها را ترجیح میدهید؟
سعی کنید حضورتان در رسانههای اجتماعی متناسب با فرهنگ شرکتتان باشد. Tinder و Dropbox را باهم مقایسه کنید.
هر دو در سال ۲۰۱۳ استارتآپهای برتری بودند که توسط فوربس راهاندازی شدند؛ اما هر برند، هدف و مخاطبان هدف متفاوتی دارد. Dropbox برای تسهیل همکاری میان کسبوکارها و Tinder برای افزایش سرعت در دوستیابی ایجادشده است. این تفاوت هدف در حضور این استارتآپها در رسانههای اجتماعی هم منعکسشده است.
مذاکرهکنندگان ماهر فعال در سازمانهای امنیتی و نظامی (همچون FBI و سایر سازمانها)، دریافتهاند که کلید موفقیت در هر مذاکرهای، گوش دادن فعال است.
در زیر ۷ کلید موفق گوش دادن فعال بیان شدهاست
۱. نشان دادن علاقه؛ با استفاده از زبان بدن خود و پاسخهای کلامی کوتاه که علاقه و نگرانی شما را نشان میدهد، به طرف مقابل خود در مذاکره ثابت کنید که به حرفهایش با دقت گوش میدهید. با بهکاربردن کلماتی مثل «بله»، درست میفرمائید و... که بسیار اثرگذارند، توجه خود را نشان دهید.
تست A / B یک روش فوقالعاده برای بازاریابان آنلاین است که با استفاده از آن میتوانند وب سایت خود را برای بازدیدکنندگان بهینهسازی کنند. گاهی اوقات فقط یک تصویر یا یک قسمت از متن میتواند یک بازدید کننده را مردد و یا یک مشتری جدید برای سایت ایجاد کند. تست A / B کمک میکند تا بتوانید وبسایتی متناسب با خواست بازدیدکنندگانتان داشته باشید و تعداد کاربران بیشتر و ترافیک بالاتری بهدست آورید.
بهینهسازی موتور جستوجو یا سئو(SEO) هم مشخص میکند که سایت شما چه اطلاعاتی ارائه کردهاست، محتوای شما تا چه حد تکراری هستند و چه لینکهایی از سایتهای دیگر به شما ارجاع داده اند و این که چهطور سایتتان میتواند در نتایج جستوجو در رتبهی بالاتری قرار بگیرد.
۱- سئو (SEO)
بهینهسازی موتور جستجو SEO، یکی از زیرکانهترین ابزارهای بازاریابان است.
سئو به کارآفرینان کمک میکند تا:
- ترافیک جدید برای وبسایت خود به دست آورند.
- بازدیدکنندگان را به کاربران دائمی سایتشان تبدیل کنند.
- درنهایت بتوانند این کاربران را به مشتریان کسبوکارشان تبدیل کنند.
اگر صاحب یک کسبوکار هستید، حتماً از اهمیت شبکههای اجتماعی بهعنوان یک راه ایجاد ارتباط بین کسبوکارتان و مشتریان آگاهی دارید. هر زمان که مشتریان بالقوه به دنبال یک محصول یا خدمت جدید هستند، جستوجوی خود را از شبکههای اجتماعی شروع میکنند. این جستوجو برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برند شما و دیدن آنچه است که دیگران در مورد برند یا کسبوکارتان میگویند.
درحالیکه بیشتر شرکتها برای حضورشان در شبکههای اجتماعی استراتژی بازاریابی دارند اما اینطور نیست که هر استراتژیای مؤثر باشد. اگر میخواهید یک استراتژی مؤثرتر داشته باشید، این موارد را رعایت کنید:
در قلب همه نوآوریها یک سوال مهم نهفته است: « چقدر خوب میشد این اتفاق میافتد اگر...». به شما قول میدهیم که بسیاری از نوآوریها در همین لحظه که این آرزو در ذهن شما شکل میگیرد، اتفاق افتادهاست. اما حقیقت آن است که نوآوری فقط زمانی شکل میگیرد که در یک چارچوب ذهنی صحیح در جریان باشیم. سوالهایی در ذهن ما شکل میگیرد که در تلاش برای پاسخ به سوالها هستیم. این سوالها محرک و مشوق هستند و ذهن ما را در جهت درستی هدایت میکنند که میتواند منجر به ایجاد ایده جدیدی شود. سوالی مثل: اگر من بتوانم ارزشی را ارائه کرده و به عرصه ظهور برسانم، آن وقت میتوانم چیزی را طراحی کرده و به بازار عرضه کنم، ذهن را برای خلق یک ایده جدید پرورش داده و به آرزوهای ما شکل و جهت میدهند.
اما متاسفانه در این بین، چارچوبهای ذهنی نادرستی هم وجود دارند که مانع از خلق ایدههای جدید در ذهن شده و قدرت ایدهپردازی ما را کاهش میدهد.
با ظهور شبکههای اجتماعی و حرکت فراگیر به سمت گوشیهای هوشمند، حتی مشتریانی که هنوز هم ترجیح میدهند به صورت حضوری از فروشگاه خرید کنند، به طرز چشمگیری عادات خرید خود را تغییر دادهاند. و این یعنی در حال حاضر ابزارهای بازاریابی شما باید شامل نرمافزارهای خرید، خدمات مبتنی بر مکان و کیف پول تلفن همراه باشد. مشتریان انتظار دارند پیامهای تحویل در هر جایی که هستند به آن ها ارسال شود.
در این جا چهار استراتژی جدید که در حال حاضر هر کارآفرین باید در پلتفرمهای بازاریابی خود قرار دهد تا بتواند کسبوکارش را در این عصر دیجیتال سرپا نگه دارد، معرفی میکنیم: