۱-بفهمید چه چیزی اشتباه است.
این موضوع بدیهی به نظر میرسد اما بسیاری از صاحبان کسبوکارها و کارکنان آنها از پرسیدن یک سؤال مهم و حیاتی غفلت میکنند: «چه اتفاقی افتاده است؟»
لازم نیست با عذرخواهی شروع کنید، چون شما هنوز نمیدانید برای چه چیزی باید عذرخواهی کنید. بهجای این کار، سر صحبت را با مشتریان باز کنید، گوش دهید که آنها چه میگویند و اطلاعاتی را که برای ارائه یک راهحل به آن نیاز دارید دریافت کنید.
۱- سرمایه اولیه (یا سرمایه بذرافشانی)
این سرمایه معمولاً نخستین سرمایهگذاری مالی است که صرف تحقیقات بازار و توسعه محصول میشود.
این سرمایه میتواند از پسانداز شخصی بنیانگذار و یا از آشنایان (دوستان و خانواده) تأمین شود.
سرمایه اولیه میتواند بهعنوان یک وام درازای سهام عادی دریافت شود.
کارآفرینان نیاز دارند با پیشبینی سوالات سرمایهگذاران خطرپذیر برای ارائه استارتآپ خود به آنها آماده شوند. ناتوانی در پاسخ متفکرانه، معقول و منطقی به سوالات سرمایهگذاران خطرپذیر، احتمال تأمین سرمایه از طریق آنها را کاهش خواهد داد. در زیر لیستی از این سوالات کلیدی را عنوان خواهیم کرد:
بررسی اجمالی
در ابتدای ارائه سرمایهگذاران میخواهند یک بررسی کلی، روشن و مختصر از این موارد در اختیارشان قرار بگیرد: آنچه شرکت انجام میدهد، چرا این کار جالبتوجه است و چرا برنامه خروج پیشبینیشده برای آن مناسب است؛ بنابراین، انتظار میرود که شما بتوانید موارد زیر را پوشش دهید:
بازاریابی ایمیلی هنوز هم یک راه مؤثر برای رسیدن به مشتریان و چشمانداز تعیینشده کسبوکارتان است. انواعی از ابزارهای رایگان آنلاین برای کمک به گسترش کمپینهای ایمیل شما وجود دارد.
در این مقاله لیستی از ابزارهای رایگان را برای بهبود بازاریابی ایمیلی به شما معرفی میکنیم:
Foundation for Emails
یک چارچوب CSS است که به شما در ساختن ایمیلهای HTML کمک میکند که میتوانند روی هر دستگاهی خوانده شوند. این ابزار قالبهایی برای تجارت الکترونیک، ایمیلها، خبرنامهها و ... ارائه میدهد.
۱-سوءتفاهم
ایجاد سوءتفاهم در ارتباطات میتواند روابط یک کسبوکار را با مشتریانش از بین ببرد. رهبر استارتآپ باید بتواند با اعضای تیم خود بهصورت شفاف گفتگو کند و اطلاعات دقیق مربوط به محصول یا خدمت کسبوکار را به کارکنان منتقل نماید تا آنها بتوانند در ارائه آگاهی به مشتریان مؤثرتر عمل کنند.
اطلاعات نادرست خردهفروشیها میتواند به یک تجربه خرید منفی منجر شود. برای جلوگیری از این نوع مسائل، مطمئن شوید که تمام ارتباطات در وبسایت و رسانههای اجتماعی کسبوکار شما شفاف و صادقانه است. یک صفحه شامل پرسش و پاسخهای متداول برای مشتریانی که نیاز به کمک اضافی دارند ایجاد کنید. همچنین میتوانید از مربیان و کارشناسان منابع انسانی برای اجرای برنامههای آموزشی، ارائه دستورالعملها به کارکنان و گردش شغلی آنها استفاده کنید.
روز چهارشنبه ۶ مردادماه ۱۳۹۵ به مناسبت روز ملی کارآفرینی، همایشی با عنوان «کارآفرینی در مهندسی برق» در کانون اسلامی انصار در شهر تهران برگزار شد. این برنامه توسط مرکز آموزش نیراسیستم برنامهریزی شد که با حضور نزدیک به ۱۰۰ نفر برگزار شد. صمیمیت خاصی در طول برنامه وجود داشت و حضور کارآفرینان رشته برق هم به جذابیت برنامه اضافه کرده بود.
در این همایش نکات جالبی از سوی دانشجویان (عمدتاً مهندسی برق) مطرح شد که آشنایی خاصی با فضای کارآفرینی نداشتند. برای آنها، فعالیت کارآفرینان از دو جهت موردتوجه قرار میگرفت و تلاش میکردند تا در هر کارآفرین این دو نکته را جستجو کنند: ۱) چه محصولی ارائه میدهند و محصول آنها چه ویژگی جدیدی به همراه دارد؟ ۲) میزان درآمدشان در سال چقدر است؟
در انتهای برنامه هم یک سؤال اصلی در ذهن دانشجویان ایجادشده بود: کارآفرین از کجا فهمیده محصولی که ساخته موردنیاز بازار بوده است؟ این سؤال چندین بار در جلسه مطرح شد که کارآفرینان طوری جواب دادند که تصور مخاطب بر این بود که آنها بهطور شانسی یا اتفاقی به این قضیه رسیدهاند.
کارآفرینان در طی روزهای نخست راهاندازی استارتآپ خود، با مسائلی چالشی همچون یافتن سرمایهگذار و اولویتبندی استراتژیک کار خود دستوپنجه نرم میکنند؛ اما حتی در آن شرایط بسیار دشوار، انتخاب تیم استارتآپ مناسب، باید در بالای لیست اولویتهای شما باشد.
John Paul Engel، رئیس مرکز دانش سرمایهگذاری بیان میکند که: «استخدام درست اعضای تیم برای موفقیت شما حیاتی است. » باید بتوانید افرادی را پیدا کنید که به کار بچسبند و آن را رها نکنند؛ یعنی افرادی که پیش برنده کار باشند و بتوانند صرفنظر از منابع و چالشهای پیش رو، وظایفشان را انجام دهند.
بر اساس یک ضربالمثل قدیمی آفریقایی «اگر میخواهید سریع برسید، تنهایی بروید ولی اگر میخواهید راه دورتری طی کنید، با همدیگر بروید». دادههای مربوط به استارتآپهای یونیکورن (یونیکورن اصطلاحی است که برای شرکتهایی که ارزششان بیش از یک میلیارد دلار است، به کار میرود) startup unicorns نشان میدهد که از حدود ۸۰+ یونیکورن در سراسر جهان، بیش از ۹۰ درصد آنها با تیمی ۲ یا چند نفره شروع به کار کردهاند.
کار کردن در کنار یکی از بنیانگذاران (همموسس)، به نظر میرسد که بهطور قابلتوجهی شانس استارتآپ شما را برای موفقیت افزایش میدهد؛ اما این کار ممکن است برخی از خطرات را نیز افزایش دهد. بهطور خاص، یکی از شایعترین دلایل شکست استارتآپها، اختلافات هم-مؤسسان است. هنگامیکه همموسسان باهم دوست باشند، اختلاف بین آنها میتواند تبدیل به یک مشکل بزرگ شود. گذشته از خطر از دست دادن استارتآپتان، ممکن است یک رفاقت را هم از دست بدهید؛ بنابراین، اگر شما همموسس دارید (دوست و یا غیر دوست) مطمئن شوید که قبل از شروع جایگاه محکمی ساخته باشید. در این مقاله بر این انجام این کار چند روش بیان شده است.
تأمین مالی به روش خود راهانداز به معنای راهاندازی شرکتی با پول کم یا هیچ پولی اما با بهکارگیری از منابع در دسترس است. به این معنی که بودجه خود را پایین نگه دارید و حقوقی در نظر نگیرید و بخشی از کار خود را برونسپاری کنید. ممکن است که شما برای رسیدن محصول به بازار زمان بیشتری را صرف کنید چراکه بیشتر بر پتانسیل خودتان تمرکز کردهاید و بهصورت شخصی اکثر مسائل را تجربه میکنید. بااینحال، این روشی برای حفظ استارتآپ شما در ادامه راه است.
استارتآپهای زیادی وجود داشتند که بدون جذب سرمایه بیرونی، موفق بودهاند. سایت37Signals مشخصات تعداد کمی از آنها را دارد. کسبوکارCampaign Monitor قادر به خود راهاندازی بود، زیرا بنیانگذارانش بستر لازم برای ساخت و طراحی محصول را داشتند. آنها همچنین از سود حاصل از کار مشاوره خود برای تأمین مالی پروژه استفاده کردند. هنگامیکه Admoda آغاز شد، از همان ابتدا، دست به خود راهاندازی زد و با جلوگیری از نیاز به سرمایهگذاری، پول زیادی به دست آورد. مؤسسان سرمایه اصلی خود را در کار به جریان میانداختند و سپس درآمد حاصل را دوباره در کسبوکارشان سرمایهگذاری میکردند تا به این شکل به سرمایه بیرونی احتیاجی نداشته باشند.
چگونه میتوانید از این مثالها یاد بگیرید و تأمین مالی به روش خود راهاندازی را به شکل صحیحی انجام دهید؟ استراتژیهای زیر میتوانند به شما برای شروع کمک کنند.
۱- صبر
نهتنها صبر در برابر مشتریانی که با مشکل روبرو شدهاند اهمیت زیادی دارد بلکه برای کسبوکارهای بزرگ هم بسیار مهم است. قبل از اینکه مشتریان به خدمات نیاز پیدا کنند و مشکلی پیش بیاید خدمات سریع در هر زمان را فراهم کنید.
یادتان باشد نباید از صبر فقط بهعنوان وسیلهای برای عذرخواهی از خدمات نامناسب استفاده شود.
خدمات مشتری بهعنوان ابزار تعاملی است که از آن برای درک بهتر مشکلات مشتریان و خواستههای آنها از شرکت استفاده میشود.
اگر در حال حاضر Pokemon Go را نمیشناسید، احتمالاً ارتباط چندانی با واقعیتهای دیجیتال ندارید. موج این بازی در جهان طوفان به پا کرده است. در کمتر از یک ماه کاربران روزانه بازی Pokemon Go به بیش از تعداد کاربران روزانه توییتر رسیده است، زمان استفاده روزانه از آن بیشتر از فیسبوک است و افراد بیشتری نسبت به Tinder با انگشت خود روی صفحهنمایش گوشی ضربه میزنند. این بازی بدون شک محبوبترین فعالیت با تلفن همراه در حال حاضر است.
اما این شرکت چگونه این کار را انجام داده است و ما میتوانیم چه چیزی از بازاریابی ویروسی آن یاد بگیریم؟
«من ایده فوقالعادهای دارم! فقط با مقداری سرمایه مناسب میتوانم آن را به اجرا در بیاورم!» این جملهای است که سرمایهگذاران بارها و بارها در طول روز به شکلهای مختلف میشنوند. از طرفی تعداد افراد زیادی به دنبال جذب سرمایهگذار برای راهاندازی کسبوکار خود هستند. با این شرایط استارتآپها چگونه میتوانند سرمایه لازم را برای خود جذب کنند؟
در این مقاله برخی از نظرات کارشناس صنعت، دیو پالمستین (Dave Palmstein)، مدیرعامل Northland Angel Investor Network میپردازیم که تجربه بیش از ۳۰ سال حضور در فضای استارتآپها و بیش از ۵۰ مورد شرکت سرمایهگذاری شده را دارد. پالمستین مستقیماً به مواردی اشاره میکند که کسبوکارهای «سرمایهگذاری شده» را از «سرمایهگذاری نشده» جدا میکند.
با توجه به پالمستین، شرکت شما در دسته «سرمایهگذاری نشده» قرار نمیگیرد اگر: